Top
Meditatie

"Ik heb het al zo druk"
Mediteren is populair geworden omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen die regelmatig mediteren minder stress hebben, bewuster leven, beter slapen en hun gezondheid hiermee kunnen verbeteren. Wanneer je begint met mediteren komt al gauw de vragen en vaak ook belemmeringen boven: “wanneer moet ik dit doen”, “hoe integreer ik dit in mijn leven”, “waar vind ik de tijd om dit te doen”, “ik heb het al zo druk, ik wil wel maar kan het er niet bij hebben”, etcetera.

 

Het is heel simpel, als je werkelijk die rust in jezelf wilt opzoeken zul je er tijd voor moeten vrijmaken. Bij voorkeur in de ochtend als de lucht nog zuiver is en vol energie, maar als dit niet mogelijk is door werk of andere bezigheden, kies dan een moment die voor jou het beste uitkomt. Bewaak dit moment door anderen in huis of je omgeving te laten weten dat je op dat specifieke tijdstip niet bereikbaar bent voor telefoon of andere vormen van contact. Je sluit je even af op een plek die daarvoor geschikt is. Dat kan een slaapkamer zijn, huiskamer, of andere plek die afgesloten kan worden zodat niemand zo maar kan binnenstappen. Richt (een deel van) deze kamer hiervoor in, zodat je weet dat je altijd op deze plek de rust in jezelf komt vinden. Deze plek zal na verloop van tijd de sfeer van het mediteren gaat opnemen en naar jou overbrengen. Je kunt een kaarsje en wierook branden, een altaartje als richtpunt gebruiken, beelden of andere voorwerpen neerzetten die het mediteren stimuleren. 

 

Als je voor het slapen gaan nog een meditatie oefening doet kun je de kwaliteit van je slaap daarmee verbeteren. 

 

Maar mediteren, wat is dat eigenlijk? We hebben het er wel aldoor over, maar hoe doe je het, kan iedereen mediteren, welke techniek kun je toepassen? In dit document wil ik een korte uitleg geven over chakra’s, doel van de meditatie, uitleg en meditatiehoudingen. De techniek is gebaseerd op de lessen van de Brahmrishion Mission in India en Nederland.

 

 

Kan iedereen leren mediteren?

Iedereen die bewust de keuze maakt om dichter naar het Zelf te komen, die rust wil vinden in het hoofd en daar tijd voor wil nemen kan leren mediteren. Het is voor gezonde mensen, zieke mensen, jongeren en ouderen, mannen en vrouwen. Kortom, het gaat om de keuze om dit op een geregelde basis te doen. Jezelf de tijd en ruimte in je drukke leven te gunnen.

 

 

Wat is mediteren?

Mediteren is je afsluiten van de buitenwereld en het binnentreden van je innerlijke wereld. Dit is een wereld waar gedachten, gevoelens en emoties heersen die je normaal gesproken volledig in beslag nemen. Tijdens de meditatie probeer je je te onthechten van je lichaam (door te beseffen dat je meer bent dan dat), gedachten, gevoelens en emoties. Als je weet dat je dit allemaal niet bent, omdat dit veranderlijke vormen zijn, kun je op zoek gaan naar de stabiliteit en rust in jezelf. In Yoga zeggen we: op zoek naar de Waarheid, naar Kennis over jezelf.

 

 

Chakra’s

We hebben acht chakra’s, energiewielen. Deze chakra’s vertegenwoordigen onze achtvoudige natuur: intellect, ego, mind (de geest), ether, lucht, vuur, water en aarde.

 

Deze chakra’s worden meestal met symbolen en kleuren weergegeven. 
 

 

1.  Brahma chakra, ons kruinchakra bovenop het hoofd. Zetel van het intellect.
2. Ajna chakra, tussen onze wenkbrauwen ons voorhoofdscentrum. Zetel van het ego (ik beginsel dat denkt in termen van ik ben dit/dat, dit of dat is van mij).
3. 
Lalna chakra, aan het verhemelte, zetel van de mind.
4. 
Vishuddi chakra, in voorzijde hals, zetel van ether.
5. 
Anahat chakra, in de borstkas, zetel van lucht.
6. 
Manipura chakra, bij de navel, zetel van vuur.
7. 
Swadhisthana chakra, bij de genitaliën, zetel van water.
8. 
Muladhara chakra, bij de stuit/staartbeen, zetel van aarde.

 

Deze acht vitale centra controleren de functie van het lichaam. Als ons Zelf zich identificeert met deze centra dan komen we in de vicieuze cirkel van leven, dood en lijden. Kijk verder, we zijn niet ons lichaam. Dat heeft een fysieke structuur, is een product van de  natuur. Ons werkelijke zelf is een lichtvonk van de oneindige Geest/bewustzijn. Til jezelf op uit deze vitale centra en realiseer jezelf in Brahma chakra. 

 

 

Doel van meditatie

Meditatie is onze individuele spirituele energie te laten samensmelten met de oneindige energie. Dat klinkt misschien “zweverig”, maar bij ons ontstaan hebben we energie ontvangen uit een bron, als we sterven verlaat (spirituele) energie ons lichaam zodat een huls achterblijft. Iets substantieels heeft deze huls verlaten. Tijdens het mediteren kun je in een ander bewustzijnsveld terechtkomen, waarin onze individueel bewustzijn zich vermengt met de oneindige energie. Persoonsbewustzijn/ziel en het universele bewustzijn. Meditatie is geen lichaamsactiviteit, maar het samenvloeien van onze gedachten, de mind, het intellect en het ego. Als onze gedachten niet op één punt gericht kunnen worden, als het intellect niet alert en bewust is en ons ego zich niet kan loskoppelen van alles wat het denkt te zijn en te bezitten is diepe meditatie niet mogelijk. We spreken dan ook van Concentratie (Dharana) in plaats van Meditatie (Dhyana). De fasen zijn als volgt: concentratie, contemplatie en meditatie. En dat alles door veel te oefenen en het is hard werken!! Het lichaam tot inactiviteit aan te zetten en tegelijkertijd de geest tot rust te brengen is een pittig klusje.

 

Diepe meditatie is niet zo makkelijk bereikbaar als je af en toe 20 minuutjes in stilte gaat zitten. Wat kun je daar wel mee bereiken? Dat je van binnen rustiger wordt, minder stress ervaart, beter gaat slapen, bewuster wordt van je lichaam en je denkprocessen en misschien zul je zelf nog wel meer veranderingen op gaan merken. Je kunt dankzij meditatie oefeningen op een ander niveau leren functioneren. 

 

Als je nog geen ervaring hebt, begin dan bijvoorbeeld met 10 minuten en ga dat dan in de loop van de tijd uitbreiden. Probeer uiteindelijk te komen tot 45 minuten of een uur. Dat klinkt lang, maar dit uur geeft je een weldadig gevoel van ontspanning. Heb je die tijd niet, beperk je dan tot de tijd die je tot je beschikking hebt. Maak er geen halszaak van, het moet leuk blijven!

 

 

Voor een beter begrip:

  • Meditatie begint bij concentratie. Concentratie is dat je langere tijd met 1 onderwerp bezig kunt blijven, zoals bijvoorbeeld een mantra (krachtwoord of zin), telling van de adem, of een gekozen persoon of object.
  • Verwacht niet dat de gedachten weg blijven. Ze komen en gaan, laat ze bewegen maar pak ze niet vast. Laat ze naar de achtergrond gaan.
  • Accepteer dat wat er is, wordt niet boos of teleurgesteld als het niet direct gaat zoals jij graag wilt.
  • Kies een methode en beoefen deze gedurende 3 maanden. Niet te snel overstappen van  de ene methode naar de andere. Maak het je eerst eigen en beslis dan of het bij je past.
  • Probeer zo stil mogelijk te zitten om de zintuigen tot rust te brengen. Accepteer het ongemak van je lichaam. Als het pijn gaat doen dan moet je uiteraard anders gaan zitten.
  • Mediteren is je los maken van je lichaam, je denkprocessen en naar de eenpuntigheid van het denken gaan.
  • Neem de tijd om te mediteren. Laat je niet afleiden door je geest die je lichaam in beweging wil brengen, laat je niet afleiden door “tijd”. Je kunt bijvoorbeeld een meditatieklok nemen zodat je kunt gaan zitten en aan het einde van de meditatietijd gaat de klok.
  • Mediteren is jezelf uitdagen om stil te zitten en stil te worden met de aandacht gericht op je innerlijk.
  • Als je geest of je lichaam gaat protesteren observeer dit dan. Accepteer wat er is.

 

 

“Keep the mind busy”

Maak gebruik van een visualisatie, een mantra (krachtwoord of zin), voorwerp, afbeelding van een gerealiseerd of wijs persoon, telling van de adem, het draaien van de mala met 108 kralen, of een andere techniek die jou aanspreekt om je geest tot rust te brengen. Maan het stemmetje in je hoofd tot stilte door het af te leiden.