Top
Yoga

Er zijn verschillende soorten yoga. De meest bekende zijn: Hatha Yoga, Bikram Yoga, Power Yoga, Astanga Yoga, Raja Yoga en Kundalini Yoga. 

Hatha Yoga
Als we hier in het westen over yoga praten, hebben we het meestal over Hatha Yoga. Tijdens een Hatha yogales worden fysieke houdingen (asana's) aangenomen, die meestal statisch zijn. Dat betekent dat de houdingen langer aangehouden worden. Van belang is dat de aandacht en de adem volledig gericht worden naar punten en onderdelen in het lichaam waardoor er bewustzijn naar toe wordt gebracht.  Zo leren de cursisten om niet alleen contact te maken met het lichaam, maar ook om controle te krijgen over zichzelf. Prestatie en competitie spelen bij deze yogavorm geen rol.

Bikram Yoga
De Bikram serie bestaat uit 26 houdingen die in een verwarmde ruimte (38-40 graden) worden beoefend. Volgens de oprichter en bedenker van deze vorm, de Indiase yogi Bikram, stimuleert de warmte de bloedsomloop, de flexibiliteit en helpt het voorkomen en genezen van eventuele bestaande blessures. Het is een pittige en uitdagende vorm van yoga.


Power Yoga
Power Yoga is een krachtige en dynamische vorm van Yoga, afgeleid uit de Asthanga Yoga. Bij Asthanga Yoga ligt de routine vast, maar bij Power Yoga wordt er een mix gemaakt van de houdingen. De zonnegroet is een vast uitgangspunt voor de series. De houdingen volgen zich in een vloeiend tempo op waarbij de Ujjay-adem (ruisende adem) helpt bij het uitvoeren van de series.

Raja Yoga
Raja Yoga betekent Koninklijke Yoga omdat veel yogavormen hierin samengevoegd zijn. Het is een klassieke vorm van yoga die beschreven is door Patanjali in 195 sutra's (teksten waarin de yogafilosofie wordt uiteengezet). Het systeem omvat veel meer dan wat wij hier in het westen onder yoga verstaan, want de spirituele ontwikkeling en groei van de sadhaka (leerling) in de meest ruime zin staat hierin centraal. Beteugeling van de mind, zelfonderzoek, discipline, spirituele ontwikkeling, fysieke houdingen, het onthechten van al het wereldse zonder de verbinding hiermee te verliezen, energiebeheersing, concentratie, meditatie en contemplatie zijn kernbegrippen.

Kundalini Yoga
Deze yogavorm wordt beoefend als een manier om de verborgen krachten van het zenuwstelsel, de kundalini, op te wekken door zich op de energiecentra (de chakra's) te concentreren. Hierbij gebruikt men dynamische lichaamsoefeningen, gecombineerd met verschillende ademtechnieken. De krachtige vuurademhaling neemt een centrale plaats in. Mantra's zang en mudra's worden ingezet in de series.

 


Welk type yoga is voor mij geschikt?
Vraag jezelf af wat de reden voor je is om op yoga te gaan. Zoek je een sportieve, snelle en intensieve vorm dan kan Astanga of Power Yoga heel geschikt zijn voor je. Zoek je meer een yogavorm waarbij de aandacht naar binnen gericht wordt en waarbij prestatie niet van belang is dan kan Hatha Yoga beter bij je passen. Als je een vast systeem zoekt waarbij uitdaging en precisie centraal staan dan kan de Bikram yoga geschikt zijn voor jou. 

Ga op zoek naar de yogavorm, studio of docent(e) die bij jou past. Je kunt een losse les of kennismakingsles volgen om te ervaren of dit is wat je zoekt. Als je fysieke problemen/beperkingen hebt stel de docent(e) voorafgaand aan de les hiervan op de hoogte of neem vooraf contact op. Ga dan na of de docent(e) kennis heeft van jouw probleem/beperking zodat je voldoende alternatieven aangeboden kunt krijgen. Informeer of het type yoga dat geboden wordt geschikt is voor je, vraag uit welke onderdelen een les bestaat. Een andere mogelijkheid is om een privéles aan te vragen, zodat je kunt ervaren of de docent(e) bij je past.

Yoga oefeningen kunnen (heel) zwaar zijn, dus wees kritisch en ga op zoek.

 

Voor wie is yoga?
Yoga is in principe geschikt voor iedereen! Jong, oud, man, vrouw, soepel, stijf, pijnlijk lijf, gestressed, moeite met slapen, hyperventilatie, hoofdpijnklachten, etc. Maar omdat er zoveel verschillende mensen zijn met verschillende interesses en afhankelijk van je fysieke toestand, is het van belang om een studio of een docent(e) te vinden die bij jou past.  Er zijn studio’s die meer fysiek gericht zijn en studio’s die hele rustige oefeningen aanbieden en ook mengvormen met oefeningen op het mentale en filosofische vlak. En dan gaat het erom wat jij zoekt, wil je je lichaam lekker trainen of houd je meer van rustige oefeningen en wil je kennismaken met meditatie.

Wat kan yoga voor mij betekenen?
Het (regelmatig) aannemen van yogahoudingen kan ervoor zorgen dat rugklachten verminderen, hoofdpijnklachten afnemen, slaapkwaliteit verbetert, meer zuurstof in het bloed wordt opgenomen, de organen beter gaan functioneren en dat een algeheel gevoel van welzijn wordt verkregen. De oefeningen helpen een betere lichaamshouding te krijgen en mentaal in balans te komen. 

Bij ernstige fysieke klachten/beperkingen is het verstandig om eerst een arts te raadplegen.